Skip to content Skip to footer
Laden Evenementen

Afgelopen Evenementen

Evenementen Search and Views Navigation

Evenement Views Navigation

mei 2021

Pala – Nutmeg tales of Banda

mei 8, 2021 - januari 1, 2022
Westfries Museum, Roode Steen 1
Hoorn, Noord-Holland 1621 CV Nederland

Precies 400 jaar geleden, op 8 Mei 1621, gaf VOC-Gouverneur-Generaal Jan Pieterszoon Coen op het eiland Banda Neira de opdracht tot de executie van 44 orang kaya/notabelen.  De bloedige climax van deze VOC-expeditie had tot doel het monopolie op nootmuskaat veilig te stellen. Het militaire optreden eindigde in een massaslachting en de ontvolking van de Banda-eilanden. Op Banda Neira wordt deze ingrijpende historische gebeurtenis ieder jaar herdacht. Op 8 mei 2021 lanceert het Westfries Museum in Hoorn Pala – Nutmeg tales of Banda: een vernieuwende online presentatie over de rijke geschiedenis en cultuur van de Banda-eilanden. Pala (het Indonesische woord voor nootmuskaat) vult het beeld over Banda en de gebeurtenissen in 1621 aan met nieuwe en kritische perspectieven. De meerstemmige expositie biedt ruimte voor het Bandanese verhaal en voor de gezichtspunten van de Molukse gemeenschap in Nederland.

Behoefte aan andere verhalen

“Het verbaast me telkens weer hoe rijk de geschiedenis is, op hoeveel verschillende manieren je naar één en dezelfde gebeurtenis kunt kijken. Zeker waar het onze koloniale geschiedenis betreft, is onze blik lange tijd nogal eenzijdig geweest,” stelt Ad Geerdink, directeur van het Westfries Museum. “Terwijl je zoveel meer inzicht en begrip krijgt wanneer je die geschiedenis vanuit meerdere perspectieven belicht. Als je óók het gezichtspunt van de mensen erbij betrekt die onderworpen werden aan dat koloniale systeem. Dat zorgt er tevens voor dat meer mensen zich herkennen in de weergave van het verleden. Als musea moeten we nieuwe vormen vinden voor het vertellen van dat inclusieve verhaal.”  

Nootmuskaat als rode draad

Pala – Nutmeg tales of Banda is zo’n nieuwe vorm. De caleidoscopische online presentatie over de Banda-eilanden is opgebouwd uit zes hoofdthema’s waar de muskaatnoot als rode draad doorheen loopt. De thema’s worden uitgewerkt in vertellingen, vlogs, film, interviews, podcasts en longreads. In een speciale galerie is ruimte voor fotografie, een graphic novel en voor kunstenaars die reflecteren op de thema’s van Pala. De verhalen zijn minstens zo veelzijdig: van een bezoek aan de Hortus van Leiden waar conservator Rogier van Vugt zijn kennis over de muskaatboom met je deelt, tot de indrukwekkende bijdrage van schrijver Reggy Baay over de slavernij in de Oost. En van Boi Ratan, een animatie van de Bandanese legende over het ontstaan van de eilanden, tot de fotoserie die Isabelle Boon maakte van het koloniale erfgoed dat nog altijd herinnert aan de Nederlandse aanwezigheid op de eilanden. Ook de productie ‘Fregat en paradijsvogels’ van Building the Baileo brengt de tweezijdigheid van de gedeelde geschiedenis duidelijk in beeld.

Het Molukse perspectief

Ad Geerdink: “Pala is een initiatief van het Westfries Museum in Hoorn. Deze stad heeft door de geschiedenis, en met name door de persoon van Jan Pietersz Coen, een bijzondere band met de Banda-eilanden. We vinden het als museum over de ‘gouden’ zeventiende eeuw belangrijk het verhaal van de gebeurtenissen in 1621 te vertellen op een manier die past bij deze tijd. Dat houdt voor mij in dat het een verhaal moet zijn vanuit het perspectief van de Bandanezen zelf – met ruimte voor de echo van de gebeurtenissen binnen de Molukse gemeenschap in Nederland. Daar heeft het museum zelf onvoldoende zicht op. Daarom zijn we blij dat we een beroep mochten doen op deskundigen uit de academische wereld en de Molukse gemeenschap die samen een redactieraad hebben gevormd. Dankzij hun inbreng en bijdragen kan Pala met recht een breed gedragen en actuele weergave van de kennis over de Banda-eilanden genoemd worden, met nadrukkelijk ruimte voor de Bandaneze en Molukse stem. De gebeurtenissen van 1621 zijn ingebed in een lange voor- en nageschiedenis: Pala biedt hiervoor een uitgebreid kader, mede bezien vanuit het perspectief van de Molukken, Banda en Indonesië.”    

Westfries Museum: Pala

Meer weten »

juni 2021

VOICES OF FASHION

juni 5, 2021 - augustus 15, 2021
Centraal Museum, Agnietenstraat 1
Utrecht, 3512 XA Nederland

Vanaf mei 2021 organiseert het Centraal Museum Utrecht de grote modetentoonstelling Voices of Fashion. Black Couture, Beauty and Styles. Met deze expositie onderzoekt het Centraal Museum Utrecht als eerste kunstmuseum in Nederland de witte blik waarmee decennialang mode is gepresenteerd, gedragen en verzameld. Op basis van jarenlang onderzoek door zwarte, witte en niet-zwarte personen van kleur moeten we constateren dat de gevolgen van het koloniale verleden tot op de dag van vandaag doorwerken, óók in de modesystemen.

Met de tentoonstelling wil het museum aan de hand van iconische ontwerpen een inclusievere herinnering ondersteunen. Modeconservator Ninke Bloemberg en co-curator en Diversity Rules-oprichter Janice Deul onderzoeken hoe zwarte ontwerpers de modewereld hebben beïnvloed en een groot deel van wat als modieus wordt gezien. Met haar platform Diversity Rules maakt Deul zich sterk voor een inclusief modelandschap, een topic dat ze al jarenlang op de publieke agenda zet.

Janice Deul: ‘Black people zijn de ‘Curators of Cool’, wordt regelmatig gezegd, maar dat wordt lang niet altijd erkend of herkend waar het ertoe doet. Dat heeft alles te maken met macht en historie. Daarom ben ik zo blij met deze expo. Het is een viering van black beauty, talent en cultuur, die hopelijk tot nadenken stemt en modellen en ontwerpers de credits geeft die ze verdienen.’ 

Ninke Bloemberg: ‘Via tentoonstellingen vertellen we verhalen: over mensen, over kunst, over geschiedenis en over mode. Met Voices of Fashion kijken we met een kritische blik naar onze eigen collectie en onderzoeken we de ‘blind spots’. Door de samenwerking te zoeken met diverse partijen voegen we informatielagen toe aan de modegeschiedenis, die niet eerder zijn verteld. De tentoonstellingsvormgeving van Afaina de Jong, die veel waardering oogstte voor de vormgeving van de tentoonstelling Tranen van Eros, is wederom spectaculair.’

Te zien zijn onder meer ontwerpen van Cross Colours, Louis Vuitton/Virgil Abloh, Moncler x Valentino, Ozwald Boateng, Ikire Jones, Yves Saint Laurent, Marga Weimans en XULY.Bët. Daarnaast werken we samen met jong talent als The New Originals, Thebe Magugu en Lesiba Mabitsela. Samenhangend daarmee onderzoeken we ook de imperfecties in de eigen modecollectie.

Artistiek directeur Bart Rutten: ‘Vanuit onze brede collectie, waarin mode een belangrijke plaats inneemt, willen we kennis uitwisselen over actuele onderwerpen. Janice Deul en Ninke Bloemberg, ondersteund door expertmeetings, dragen door hun onderzoek van onze collectie bij aan het belangrijke debat over inclusie en diversiteit. Dit willen we ook in de toekomst laten doorklinken in onze collectie.’

Centraal Museum

Meer weten »

Slavernij

juni 5, 2021 7:41 pm - augustus 29, 2021 7:41 pm
Rijksmuseum, Museumstraat 1
Amsterdam, 1071 XX Nederland

Het Rijksmuseum presenteert in 2021 de tentoonstelling Slavernij. Slavernij is een wezenlijk onderdeel van de Nederlandse geschiedenis. Met deze tentoonstelling richt het Rijksmuseum voor het eerst de blik op slavernij in de koloniale periode in zowel Brazilië, Suriname en het Caribisch gebied, als in Zuid-Afrika en Azië. De tentoonstelling Slavernij presenteert tien waargebeurde verhalen. Tien persoonlijke verhalen over mensen die in slavernij leefden en slavenhouders, mensen die zich verzetten en mensen die in slavernij naar Nederland zijn gehaald. Hoe zagen hun levens eruit? Hoe verhielden zij zich tot het systeem van slavernij? Konden zij eigen keuzes maken? Op de tentoonstelling zijn objecten te zien uit nationale en internationale musea, archieven en particuliere collecties.

10 waargebeurde verhalen

Tijdens de 250 jaar durende koloniale periode werden mensen tot bezit en objecten in administraties gemaakt. Op de tentoonstelling worden de levens uitgelicht van tien mensen die leefden in die tijd. Alle tien vertellen ze hun eigen verhaal: van verhalen over het leven in slavernij of het profiteren hiervan, tot verhalen van verzet en uiteindelijk vrijheid. Aan de hand van een audiotour wordt de bezoeker meegenomen in de uiteenlopende levens. De audioverhalen worden ingesproken door o.a. Joy Delima, Remy Bonjasky en Glenn Helberg, die vanuit hun eigen achtergrond, elk een band hebben met een van de tien personen.

Op de tentoonstelling zijn zowel objecten, schilderijen als bijzondere archiefstukken te zien en krijgt de bezoeker mondelinge bronnen, gedichten en muziek te horen. Om een completer verhaal te vertellen worden objecten getoond die niet eerder in het Rijksmuseum waren te zien, zoals objecten die door mensen in slavernij werden gekoesterd, maar ook werktuigen die op de plantages werden gebruikt. Aansluitend op de tentoonstelling nodigen kunstenaars David Bade en Tirzo Martha van Instituto Buena Bista uit Curaçao bezoekers uit om tien nieuwe kunstwerken te maken, gebaseerd op de verhalen uit de tentoonstelling.

Nederlandse koloniale periode op vier continenten
De tentoonstelling beslaat de Nederlandse koloniale periode van de 17de tot en met de 19de eeuw. Zowel de slavernij in Suriname, Brazilië en het Caribisch gebied (trans-Atlantisch) , met de rol van de West-Indische Compagnie (WIC), als de Nederlandse koloniale slavernij in Zuid-Afrika en Azië waar de Verenigde Oost Indische Compagnie (VOC) actief was, komen aan bod. Ook de effecten van het systeem in die periode in Nederland zelf worden belicht. Het levert een brede geografische, en tegelijk tevens specifiek Nederlandse blik op, die niet eerder in een nationaal museum is getoond.

Rijksmuseum

Meer weten »

Who is she? Portretten vertellen

juni 28, 2021 - januari 2, 2022
Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62
Haarlem, 2011 ES

In locatie Hal van het Frans Hals Museum in Haarlem is vanaf 25 juni 2021 tot en met 2 januari 2022 de tentoonstelling ‘Who is she? Portretten vertellen’ te zien. Het monumentale werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ van kunstenaar en cultureel activist Patricia Kaersenhout (Den Helder, 1966) vormt het middelpunt. Met deze installatie, bestaand uit grote, rijk gedekte eettafels vol glaswerk en geborduurde lopers, geeft Kaersenhout vrouwen van kleur die nog geen positie hebben veroverd in de geschiedschrijving een plek aan tafel: een hedendaags portret van heldinnen van verzet. In deze tentoonstelling wordt de installatie omringd door bijzondere portretten van en door vrouwen uit de collectie van het Frans Hals Museum. Met ‘Who is she?’ nodigt het Frans Hals Museum zijn publiek uit om anders te kijken naar de manier waarop vrouwen werden en worden gepresenteerd in museale collecties.

Wie heeft er een plaats aan tafel?

‘Guess Who’s Coming to Dinner too?’ (2017-21) bouwt verder op het iconische kunstwerk ‘The Dinner Party’ (1974-79) van de Amerikaanse feministische kunstenaar Judy Chicago (Chicago, 1939). Zij dekte een grote tafel voor vergeten vrouwen die belangrijk werk hebben verricht op sociaal-maatschappelijk, wetenschappelijk of artistiek vlak. Een ceremonieel banket voor vrouwen van de prehistorie tot de 20ste eeuw, van Keizerin Theodora tot Virigina Woolf.

Kaersenhout borduurt hierop voort door aan haar tafel een plek te geven aan heldinnen van kleur. “Er zijn mensen die denken dat mijn werk een kritiek is op Judy Chicago, maar dat is het niet. Zij laat één perspectief zien en dat is de Amerikaanse geschiedenis en de westerse geschiedschrijving. Ik wil daar een perspectief aan toevoegen. Er zijn meer narratieven mogelijk, maar die zijn vaak uitgewist en verzwegen. Ik wil de geschiedenis eerlijker en completer maken.” zegt Kaersenhout. Ze maakte dit kunstwerk in samenwerking met verschillende experts: glasblazers, onderzoekers en vormgevers.

De tafel is gedekt voor 15 buitengewone vrouwen van over de hele wereld, van de oudheid tot nu. Hun levensverhalen getuigen van moed, kracht, verzet, zorgzaamheid en liefde. Deze vrouwen hebben de geschiedenis mee bepaald, maar hun levens en daden bleven onderbelicht. Kaersenhout deelt ze op in drie groepen, elk aan een kant van de driehoekige tafel: ‘Krijgerskoninginnen en Goddelijke Figuren’, ‘Slavernij en Kolonialisme’ en ‘Kolonialisme en Hedendaagse Revolutionairen’. Vrouwen als Koningin Nanny van Jamaica: één van de eerste verzetsleiders tegen de slavernij in Noord- en Zuid-Amerika en Marsha P. Johnson: homorechten activist en transgender revolutionair, krijgen in ‘Guess Who’s Coming to Dinner too?’ letterlijk een plaats aan tafel. En door deze tentoonstelling ook een plek in het museum.

Frans Hals Museum

Meer weten »

juli 2021

Vogelpracht

juli 17, 2021 - mei 29, 2022
Teylers Museum, Spaarne 16
Haarlem, 2011 CH Nederland

In Teylers Museum is de tentoonstelling Vogelpracht te zien, met de mooiste vogelafbeeldingen uit de collectie. Absoluut topstuk daarbij is het boek The Birds of America uit 1827 van John James Audubon, waarin hij alle vogels van Amerika op ware grootte probeerde te tekenen. De afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat Audubon dit boek niet alleen maakte. Zijn vrouw en zonen speelden een grote rol, maar ook tot slaafgemaakten die hem vergezelden tijdens zijn expedities. Over deze mannen en vrouwen is bijna geen informatie bewaard gebleven. In de tentoonstelling wordt aandacht besteed aan hun rol bij de totstandkoming van het boek.

Teylers Museum

Meer weten »

september 2021

Icons: topstukken uit de National Portret Gallery

september 11, 2021 - januari 9, 2022
Fries Museum, Wilhelminaplein 92
Leeuwarden, 8911 BS Nederland

Van 11 september 2021 tot en met 9 januari 2022 komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten van de National Portrait Gallery van Londen naar Leeuwarden. Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone kunstenaars wereldwijd, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de geportretteerden zijn wereldberoemde iconen, van Koningin Elizabeth I en William Shakespeare tot Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. Aan de hand van meer dan 100 meesterwerken onderzoekt Icons het complexe en fascinerende genre van de portretkunst. Dankzij een grote renovatie van het Engelse museum is de topcollectie in Nederland te zien.

Al sinds de prehistorie zijn we gefascineerd door de menselijke beeltenis. Hoe zien we anderen en hoe willen we dat de ander ons ziet? Nog steeds zijn portretten van groot belang om status en zelfbeeld te (be)vestigen. Icons laat zien hoe meesters uit de westerse traditie uiting hebben gegeven aan die fascinatie door de eeuwen heen. De diversiteit en sociale functie van portretkunst worden blootgelegd aan de hand van de thema’s macht, roem, identiteit, zelfportret, vernieuwing en liefde & verlies.

Onder de reizende schilderijen is een spectaculair portret van Koningin Elizabeth I uit 1575. Oogverblindende kleding en juwelen symboliseren haar rijkdom en gezag. Ook een zelfportret van de gevierde hedendaagse kunstenaar David Hockney komt naar Leeuwarden. Zonder voorbereidende schetsen of fotografische referenties zette hij zichzelf rechtstreeks levensgroot op het doek. De tentoonstelling wordt aangevuld met diverse werken uit de verzameling van het Fries Museum, waar portretkunst een lange traditie kent en identiteit eveneens een belangrijk thema is. De toegevoegde werken illustreren de dwarsverbanden tussen de Engelse en de Friese collectie. Bij de tentoonstelling verschijnen een Nederlandstalige en een Engelstalige publicatie.

Fries Museum

Meer weten »

februari 2022

Revolusi!Indonesië onafhankelijk

februari 11 - juni 5
Rijksmuseum, Museumstraat 1
Amsterdam, 1071 XX Nederland

De tentoonstelling Revolusi!Indonesië onafhankelijk biedt een internationaal perspectief op de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië in de jaren 1945-1949 en is samengesteld door Nederlandse en Indonesische conservatoren. Centraal staan mensen die de revolutie van nabij hebben meegemaakt: strijders, kunstenaars, politici, diplomaten, journalisten en anderen. Hun persoonlijke ervaringen maken duidelijk dat deze geschiedenis vele gezichten en stemmen heeft.

Te zien zijn meer dan 200 objecten uit Australië, België, Engeland, Indonesië en Nederland, als getuigen van dit turbulente verleden. Van herinneringen in privébezit tot niet eerder in Nederland vertoonde schilderijen uit Indonesische kunstcollecties. Onderdeel van de tentoonstelling zijn foto’s, affiches en pamfletten, die indertijd in Indonesië in beslag zijn genomen door Nederlandse militaire inlichtingendiensten. Dankzij samenwerking met het Nationaal Archief te Den Haag, dat het archief van deze inlichtingendiensten beheert, worden deze bronnen voor het eerst tentoongesteld.

DE GEEST VAN REVOLUTIE EN STRIJD
Revolusi! begint met het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid op 17 augustus 1945 door Sukarno. Slotakkoord is de intocht van diezelfde Sukarno op 28 december 1949, een dag nadat Nederland de soevereiniteit overdraagt. Binnen dit tijdsbestek gaat het in de tentoonstelling om de geest van de revolutie en de strijd om de toekomst van Indonesië. Aan de orde komen onderwerpen als nationalisme, antikolonialisme, jeugd, kunst, diplomatie, propaganda, geweld, informatieoorlog en vluchtelingen. De rode draad zijn de ervaringen van twintig individuen, verschillend van achtergrond, verblijfplaats en politiek standpunt.

KUNSTENAARS IN DE REVOLUTIE
De revolutie was voor Indonesische nationalisten een periode van experiment en creativiteit. Kunstenaars vormden samen met politici een moderne revolutionaire voorhoede. Schilderijen hingen in overheidsgebouwen als verbeelding van de Indonesische revolutie. Posters, graffiti en pamfletten kleurden het straatbeeld. Kunst werd ingezet als politiek middel om de Indonesische onafhankelijkheid in binnen- en buitenland te propageren. Kameraadschap, leiderschap, oorlogsgeweld, jeugdig elan en strijdvaardigheid zijn de onderwerpen die de geëngageerde Indonesische kunstenaars in hun werk verbeeldden. Zo werd een beeld van de revolutie gecreëerd als een gezamenlijke inspanning van het Indonesische volk. In de tentoonstelling is o.a. werk te zien van Trubus Soedarsono, Sudjojono, Otto Djaya, Basoeki Abdullah, Hendra Gunawan, Affandi en Henk Ngantung.

Rijksmuseum

Meer weten »

mei 2022

Verbeelding

mei 21 - september 25
Nederlands Foto Museum, Wilhelminakdade 332
Rotterdam, 3072 AR

Als we spreken over het Nederlands fotografisch erfgoed en de Nederlandse fotografie, over welke fotografie en welke makers hebben we het dan? En over wie wordt er niet gesproken? Wiens erfgoed krijgt bestaansrecht en erkenning in het museum en wiens erfgoed wordt juist niet gezien of erkend? In Verbeelding wordt er verder gegaan dan het tonen van werk over representatie.

In de tentoonstelling Verbeelding in het Nederlands Foto Museum krijgen 23 beeldmakers   een podium om op geheel eigen wijze hun verhouding tot de wereld te laten zien. De werken die in deze tentoonstelling getoond worden zijn in de eerste plaats geselecteerd op basis van kwaliteit, onderscheidenheid en de kracht van de makers die in hun werk een eigen wereld scheppen. Wij kiezen voor fotografen met een eigen signatuur, die de wereld bevragen om het visuele verhaal van representatie over te brengen.

Framen, zonder te framen
Perspectieven zijn nooit objectief, maar altijd ingebed in een context van machtsverhoudingen die voortkomen uit klasse- of opleidingsverschillen, maar ook van gender, etniciteit en nationaliteit. In de tentoonstelling gaan we daarom radicaal te werk door de beelden in eerste instantie zonder naam, jaartaal, geboorteplaats, e.d. te tonen. Die informatie is verzameld in het midden van de tentoonstelling. Zo daagt de tentoonstelling je uit om na te denken over beeldvorming, identiteit en representatie en over hoe jij jezelf hiertoe verhoudt. ‘Framen, zonder te framen’, kan jij het? Of kan je toch de verleiding niet weerstaan om eerst de informatie tot je te nemen?

In Verbeelding is werk te zien van:
AiRich / Abubakr Akkari / Jan Banning / Marwan Bassiouni / Eliza Bordeaux / Sara Blokland / Florian Braakman / Muhcine Ennou / Ferdows Faghir / Raquel van Haver / Thana Faroq / Benjamin Li / Tanja Heintjes / Pablo Lerma / Kevin Osepa / Michelle Piergoelam / Nael Quraishi / Farah Rahman / Julius Thissen / Rosa Verhoeve / Nan Wang / Baha Görkem Yalım / Yanxian Zhao

Nederlands Foto Museum

Meer weten »

juni 2022

Trouwportretten- Surinaamse voorouders in beeld

juni 24 - september 7
Foam, Keizersgracht 609
Amsterdam, N-Holland

Vanaf 24 juni presenteert Foam de tentoonstelling Surinaamse Trouwportretten, een verzameling van bijzondere portretten die samen bijna een eeuw Surinaamse geschiedenis beslaan. De foto’s bestrijken de periode van 1846 tot 1954, toen Suriname nog een Nederlandse kolonie was. De familiefoto’s en -verhalen maken inzichtelijk hoezeer Surinamers onder Nederlands bestuur naar alle windstreken zijn afgereisd. Surinamers waaierden namelijk al vroeg uit over de wereld en vonden hun partner soms elders, op Aruba, Curaçao of Bonaire, in voormalig Nederlands Oost-Indië, Nederland of Noord-Amerika. De kracht van deze verzameling persoonlijke foto’s zit hem dan ook in de veelheid aan verschillende verbintenissen die zich over de hele wereld uitstrekten.

Een eeuw huwelijken in Suriname in woord en beeld
Aan de hand van meer dan honderd bruidsfoto’s en verhalen geeft deze tentoonstelling een beeld van door huwelijk verbonden levens van Surinamers tussen 1846 en 1954. De portretten vertellen het verhaal van talloze menselijke verbintenissen die (lands)grenzen, etniciteit of religie overschrijden. De vele verschillende familiegeschiedenissen laten zien dat dit zelden zonder slag of stoot ging. Toch volgden de meeste geliefden de weg van hun hart en won de liefde het vaak van de tijdsgeest.

De familieverhalen zijn vaak verweven met belangrijke thema’s die de koloniale geschiedenis van Suriname kenmerken: slavernij, contractarbeid, immigratie en emigratie, conflict en strijd. Maar ook: verbinding, diversiteit en eensgezindheid. De foto’s zijn daarom niet alleen van grote betekenis voor degenen die hierin een deel van hun familiegeschiedenis vereeuwigd zien, maar belichamen ook een gedeelde (inter)nationale geschiedenis.

De vroegste foto in deze tentoonstelling dateert uit 1846, slechts 7 jaar na de bekendmaking van de daguerreotypie, een vroeg fotografisch procedé dat algauw zijn weg naar Suriname vond. De bruid op deze foto, Maria Louisa de Hart, werd nog in slavernij geboren. De laatste foto dateert uit 1954, het jaar dat Suriname een autonoom land werd binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Op 25 november 1975 volgde de onafhankelijkheid.

Beeld: Echtpaar Gajadien-Pracht  credits: Gladys Pracht

Foam

Meer weten »
+ Exporteer Evenementen
Musea Bekennen Kleur wordt mede mogelijk gemaakt door

Partners

Musea Bekennen Kleur © 2022. ALL RIGHTS RESERVED.

 
Alle rechten voorbehouden
Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van deze pagina’s worden uitdrukkelijk voorbehouden. Niets van deze pagina’s mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of op welke andere wijze dan ook, en evenmin in een retrieval systeem worden opgeslagen, zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbenden.
 
Tenzij het tegendeel uitdrukkelijk is bepaald, wordt deze toestemming stilzwijgend verleend voor het citeren van gedeelten uit deze werken, mits zonder winstoogmerk en met expliciete bronvermelding.
 
De persoonlijke gegevens die de gebruikers op de formulieren van deze website hebben ingevuld, worden uitsluitend gebruikt voor het doel waarvoor zij zijn.