Skip to content Skip to footer
Musea komen samen in actie voor diversiteit en inclusie
musea bekennen kleur
Musea komen samen in actie voor diversiteit en inclusie
musea bekennen kleur
Laden Evenementen

Aanstaande Evenementen

Evenementen Search and Views Navigation

Evenement Views Navigation

juni 2020

Heden van het Slavernijverleden

juni 11, 2020 - juni 11, 2022
Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2
Amsterdam, 1092 CK Nederland

Met Heden van het Slavernijverleden maakt de bezoeker kennis met de actuele erfenissen van slavernij en kolonialisme in Nederland. Slavernij en de verhalen van de tot slaaf gemaakten maken deel uit van een gezamenlijk, door zwart en wit gedeeld verleden.

Een verleden dat tot de dag van vandaag de Nederlandse maatschappij mede vormgeeft en beïnvloedt. De tentoonstelling stelt de tot slaaf gemaakten en hun nakomelingen centraal. Om een soms moeilijke maar productieve discussie op gang te brengen, zoeken wij persoonlijke verhalen uit heden en verleden op, die het slavernijverleden en zijn hedendaagse erfenissen dichterbij brengen. www.tropenmuseum.nl

Meer weten »

maart 2021

Schatten uit het Depot

maart 12 - oktober 31
Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7
Den Haag, 2513 AB Nederland

Speciaal voor de tentoonstelling Afrikaanse bedienden aan het Haagse Hof (2017), maakte beeldend kunstenaar Tirzo Martha (Willemstad, 1965) in opdracht van het Haags Historisch Museum de installatie Tronie van Sideron. De titel verwijst naar de van Curaçao afkomstige Guan Anthony Sideron (1756-1803). Sideron werd geboren in slavernij en als kind in de jaren 1760 naar Den Haag gebracht, waar hij veertig jaar lang werkte als bediende van stadhouder Willem V en diens echtgenote Wilhelmina van Pruisen. Sideron staat afgebeeld op het schilderij Het Buitenhof tijdens de Haagse kermis, gezien naar de Gevangenpoort van Hendrik Pothoven (1781). Martha had als doel een beeltenis van Sideron te maken, over wiens leven steeds meer bekend werd dankzij nauwgezet onderzoek in onder andere de Koninklijke Verzamelingen. Het resultaat is geen traditioneel geschilderd portret, maar een driedimensionaal stilleven van uiteenlopende voorwerpen die verwijzen naar het leven van Sideron, het Haagse Hof en Curaçao.

Het werk van Tirzo Martha is vol verbeeldingskracht. Naast installaties maakt hij sculpturen en videowerken en voert hij performances op. Zijn werk is sterk maatschappelijk en politiek geladen en komt niet zelden tot stand in samenwerking met anderen. Ook is hij, samen met kunstenaar David Bade, de oprichter van het Instituto Buena Bista (IBB), een vooropleidingsinstituut voor jongeren en een plek voor hedendaagse kunst op Curaçao. Werk van Martha was eerder te bewonderen in verschillende musea binnen en buiten Nederland.

https://www.haagshistorischmuseum.nl

Meer weten »

mei 2021

Pala – Nutmeg tales of Banda

mei 8, 2021 - januari 1, 2022
Westfries Museum, Roode Steen 1
Hoorn, Noord-Holland 1621 CV Nederland

Precies 400 jaar geleden, op 8 Mei 1621, gaf VOC-Gouverneur-Generaal Jan Pieterszoon Coen op het eiland Banda Neira de opdracht tot de executie van 44 orang kaya/notabelen.  De bloedige climax van deze VOC-expeditie had tot doel het monopolie op nootmuskaat veilig te stellen. Het militaire optreden eindigde in een massaslachting en de ontvolking van de Banda-eilanden. Op Banda Neira wordt deze ingrijpende historische gebeurtenis ieder jaar herdacht. Op 8 mei 2021 lanceert het Westfries Museum in Hoorn Pala – Nutmeg tales of Banda: een vernieuwende online presentatie over de rijke geschiedenis en cultuur van de Banda-eilanden. Pala (het Indonesische woord voor nootmuskaat) vult het beeld over Banda en de gebeurtenissen in 1621 aan met nieuwe en kritische perspectieven. De meerstemmige expositie biedt ruimte voor het Bandanese verhaal en voor de gezichtspunten van de Molukse gemeenschap in Nederland.

Behoefte aan andere verhalen

“Het verbaast me telkens weer hoe rijk de geschiedenis is, op hoeveel verschillende manieren je naar één en dezelfde gebeurtenis kunt kijken. Zeker waar het onze koloniale geschiedenis betreft, is onze blik lange tijd nogal eenzijdig geweest,” stelt Ad Geerdink, directeur van het Westfries Museum. “Terwijl je zoveel meer inzicht en begrip krijgt wanneer je die geschiedenis vanuit meerdere perspectieven belicht. Als je óók het gezichtspunt van de mensen erbij betrekt die onderworpen werden aan dat koloniale systeem. Dat zorgt er tevens voor dat meer mensen zich herkennen in de weergave van het verleden. Als musea moeten we nieuwe vormen vinden voor het vertellen van dat inclusieve verhaal.”  

Nootmuskaat als rode draad

Pala – Nutmeg tales of Banda is zo’n nieuwe vorm. De caleidoscopische online presentatie over de Banda-eilanden is opgebouwd uit zes hoofdthema’s waar de muskaatnoot als rode draad doorheen loopt. De thema’s worden uitgewerkt in vertellingen, vlogs, film, interviews, podcasts en longreads. In een speciale galerie is ruimte voor fotografie, een graphic novel en voor kunstenaars die reflecteren op de thema’s van Pala. De verhalen zijn minstens zo veelzijdig: van een bezoek aan de Hortus van Leiden waar conservator Rogier van Vugt zijn kennis over de muskaatboom met je deelt, tot de indrukwekkende bijdrage van schrijver Reggy Baay over de slavernij in de Oost. En van Boi Ratan, een animatie van de Bandanese legende over het ontstaan van de eilanden, tot de fotoserie die Isabelle Boon maakte van het koloniale erfgoed dat nog altijd herinnert aan de Nederlandse aanwezigheid op de eilanden. Ook de productie ‘Fregat en paradijsvogels’ van Building the Baileo brengt de tweezijdigheid van de gedeelde geschiedenis duidelijk in beeld.

Het Molukse perspectief

Ad Geerdink: “Pala is een initiatief van het Westfries Museum in Hoorn. Deze stad heeft door de geschiedenis, en met name door de persoon van Jan Pietersz Coen, een bijzondere band met de Banda-eilanden. We vinden het als museum over de ‘gouden’ zeventiende eeuw belangrijk het verhaal van de gebeurtenissen in 1621 te vertellen op een manier die past bij deze tijd. Dat houdt voor mij in dat het een verhaal moet zijn vanuit het perspectief van de Bandanezen zelf – met ruimte voor de echo van de gebeurtenissen binnen de Molukse gemeenschap in Nederland. Daar heeft het museum zelf onvoldoende zicht op. Daarom zijn we blij dat we een beroep mochten doen op deskundigen uit de academische wereld en de Molukse gemeenschap die samen een redactieraad hebben gevormd. Dankzij hun inbreng en bijdragen kan Pala met recht een breed gedragen en actuele weergave van de kennis over de Banda-eilanden genoemd worden, met nadrukkelijk ruimte voor de Bandaneze en Molukse stem. De gebeurtenissen van 1621 zijn ingebed in een lange voor- en nageschiedenis: Pala biedt hiervoor een uitgebreid kader, mede bezien vanuit het perspectief van de Molukken, Banda en Indonesië.”    

Westfries Museum: Pala

Meer weten »

juni 2021

Who is she? Portretten vertellen

juni 28, 2021 - januari 2, 2022
Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62
Haarlem, 2011 ES

In locatie Hal van het Frans Hals Museum in Haarlem is vanaf 25 juni 2021 tot en met 2 januari 2022 de tentoonstelling ‘Who is she? Portretten vertellen’ te zien. Het monumentale werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ van kunstenaar en cultureel activist Patricia Kaersenhout (Den Helder, 1966) vormt het middelpunt. Met deze installatie, bestaand uit grote, rijk gedekte eettafels vol glaswerk en geborduurde lopers, geeft Kaersenhout vrouwen van kleur die nog geen positie hebben veroverd in de geschiedschrijving een plek aan tafel: een hedendaags portret van heldinnen van verzet. In deze tentoonstelling wordt de installatie omringd door bijzondere portretten van en door vrouwen uit de collectie van het Frans Hals Museum. Met ‘Who is she?’ nodigt het Frans Hals Museum zijn publiek uit om anders te kijken naar de manier waarop vrouwen werden en worden gepresenteerd in museale collecties.

Wie heeft er een plaats aan tafel?

‘Guess Who’s Coming to Dinner too?’ (2017-21) bouwt verder op het iconische kunstwerk ‘The Dinner Party’ (1974-79) van de Amerikaanse feministische kunstenaar Judy Chicago (Chicago, 1939). Zij dekte een grote tafel voor vergeten vrouwen die belangrijk werk hebben verricht op sociaal-maatschappelijk, wetenschappelijk of artistiek vlak. Een ceremonieel banket voor vrouwen van de prehistorie tot de 20ste eeuw, van Keizerin Theodora tot Virigina Woolf.

Kaersenhout borduurt hierop voort door aan haar tafel een plek te geven aan heldinnen van kleur. “Er zijn mensen die denken dat mijn werk een kritiek is op Judy Chicago, maar dat is het niet. Zij laat één perspectief zien en dat is de Amerikaanse geschiedenis en de westerse geschiedschrijving. Ik wil daar een perspectief aan toevoegen. Er zijn meer narratieven mogelijk, maar die zijn vaak uitgewist en verzwegen. Ik wil de geschiedenis eerlijker en completer maken.” zegt Kaersenhout. Ze maakte dit kunstwerk in samenwerking met verschillende experts: glasblazers, onderzoekers en vormgevers.

De tafel is gedekt voor 15 buitengewone vrouwen van over de hele wereld, van de oudheid tot nu. Hun levensverhalen getuigen van moed, kracht, verzet, zorgzaamheid en liefde. Deze vrouwen hebben de geschiedenis mee bepaald, maar hun levens en daden bleven onderbelicht. Kaersenhout deelt ze op in drie groepen, elk aan een kant van de driehoekige tafel: ‘Krijgerskoninginnen en Goddelijke Figuren’, ‘Slavernij en Kolonialisme’ en ‘Kolonialisme en Hedendaagse Revolutionairen’. Vrouwen als Koningin Nanny van Jamaica: één van de eerste verzetsleiders tegen de slavernij in Noord- en Zuid-Amerika en Marsha P. Johnson: homorechten activist en transgender revolutionair, krijgen in ‘Guess Who’s Coming to Dinner too?’ letterlijk een plaats aan tafel. En door deze tentoonstelling ook een plek in het museum.

Frans Hals Museum

Meer weten »

september 2021

Icons: topstukken uit de National Portret Gallery

september 11, 2021 - maart 18, 2022
Fries Museum, Wilhelminaplein 92
Leeuwarden, 8911 BS Nederland

Van 11 september 2021 tot en met 9 januari 2022 komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten van de National Portrait Gallery van Londen naar Leeuwarden. Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone kunstenaars wereldwijd, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de geportretteerden zijn wereldberoemde iconen, van Koningin Elizabeth I en William Shakespeare tot Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. Aan de hand van meer dan 100 meesterwerken onderzoekt Icons het complexe en fascinerende genre van de portretkunst. Dankzij een grote renovatie van het Engelse museum is de topcollectie in Nederland te zien.

Al sinds de prehistorie zijn we gefascineerd door de menselijke beeltenis. Hoe zien we anderen en hoe willen we dat de ander ons ziet? Nog steeds zijn portretten van groot belang om status en zelfbeeld te (be)vestigen. Icons laat zien hoe meesters uit de westerse traditie uiting hebben gegeven aan die fascinatie door de eeuwen heen. De diversiteit en sociale functie van portretkunst worden blootgelegd aan de hand van de thema’s macht, roem, identiteit, zelfportret, vernieuwing en liefde & verlies.

Onder de reizende schilderijen is een spectaculair portret van Koningin Elizabeth I uit 1575. Oogverblindende kleding en juwelen symboliseren haar rijkdom en gezag. Ook een zelfportret van de gevierde hedendaagse kunstenaar David Hockney komt naar Leeuwarden. Zonder voorbereidende schetsen of fotografische referenties zette hij zichzelf rechtstreeks levensgroot op het doek. De tentoonstelling wordt aangevuld met diverse werken uit de verzameling van het Fries Museum, waar portretkunst een lange traditie kent en identiteit eveneens een belangrijk thema is. De toegevoegde werken illustreren de dwarsverbanden tussen de Engelse en de Friese collectie. Bij de tentoonstelling verschijnen een Nederlandstalige en een Engelstalige publicatie.

Fries Museum

Meer weten »
+ Exporteer Evenementen