Skip to content Skip to footer
Laden Evenementen

Aanstaande Evenementen

Evenementen Search and Views Navigation

Evenement Views Navigation

mei 2020

Victor Sonna -1525

mei 23, 2020 - mei 23, 2021
Van Abbemuseum, Bilderdijklaan 10
Eindhoven, 5611 NH Nederland

Enkele jaren geleden kocht Sonna in New Orleans de ketenen van een tot slaaf gemaakte met daarop het nummer 152 gegraveerd. Het inspireerde hem tot het maken van 152 nieuwe werken die reflecteren op het slavernijverleden van Nederland, Afrika en Suriname. Er wordt een spectaculair steigersysteem gebouwd tussen de verdiepingen van de toren om de werken van dichtbij te kunnen bekijken. De titel van de tentoonstelling verwijst naar het jaartal 1525, het jaar dat de trans-Atlantische slavenhandel aanving.’ Bron: www.vanabbemuseum.nl

Meer weten »

juni 2020

Heden van het Slavernijverleden

juni 11, 2020 - juni 11, 2022
Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2
Amsterdam, 1092 CK Nederland

Met Heden van het Slavernijverleden maakt de bezoeker kennis met de actuele erfenissen van slavernij en kolonialisme in Nederland. Slavernij en de verhalen van de tot slaaf gemaakten maken deel uit van een gezamenlijk, door zwart en wit gedeeld verleden.

Een verleden dat tot de dag van vandaag de Nederlandse maatschappij mede vormgeeft en beïnvloedt. De tentoonstelling stelt de tot slaaf gemaakten en hun nakomelingen centraal. Om een soms moeilijke maar productieve discussie op gang te brengen, zoeken wij persoonlijke verhalen uit heden en verleden op, die het slavernijverleden en zijn hedendaagse erfenissen dichterbij brengen. www.tropenmuseum.nl

Meer weten »

november 2020

The Things I Used To Do

november 14, 2020 - september 12, 2021
De Pont museum, Wilhelminapark 1
Tilburg, 5041 EA Nederland

The Things I Used To Do wordt vanaf 14 november 2020 voor het eerst getoond in De Pont museum (aspirant lid). Hans Broek, wiens Amerikaanse landschapsschilderijen zich vanaf het begin in de collectie van De Pont bevinden, begon enkele jaren geleden aan een opmerkelijk nieuw hoofdstuk in zijn werk. Hij verdiepte zich in het Nederlandse slavernijverleden, een wrange geschiedenis die onbegrijpelijk lang onderbelicht bleef. Hij bezocht slavenforten aan de Atlantische Oceaan, werkte in onder meer Ghana en Senegal, deed onderzoek in Suriname en las gretig de publicaties van historici en sociologen die juist vanuit een niet wit perspectief redeneerden. Het leidde uiteindelijk tot een omvangrijke serie schilderijen over dit beladen onderwerp. Het zijn confronterende werken, waarin kerkers, celdeuren en plantagehuizen fungeren als stille getuigen van wat zich onder Nederlands bewind heeft afgespeeld.

 

Hans Broek schildert landschappen en architectuur die hij op zijn talrijke reizen tegenkomt. Hij noemt zichzelf ‘een reizende landschapsschilder in de geest van Frans Post’. De Pont museum verzamelt zijn werk sinds 1994 en heeft inmiddels veertien werken van de Nederlandse schilder in collectie. Broek kreeg zijn opleiding aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (1991-1993). Van 1995 tot 2005 woonde en werkte hij in Los Angeles en van 2005 tot 2017 in New York, USA. In 2018 woonde en werkte hij in Dakar, Senegal. In 2019 keerde hij terug naar Nederland waar hij een atelier in Muiden betrok om aan zijn nieuwe reeks schilderijen te beginnen. In januari 2020 toonde hij een deel daarvan in de Galerie Leopold Sedar Senghor in Dakar. Broek had tentoonstellingen in onder andere Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Art & Project, De Pont museum, Stedelijk Museum Amsterdam, Stedelijk Museum ‘s Hertogenbosch, Dordrechts Museum, Van Abbemuseum. Bron: www.depont.nl

Meer weten »

december 2020

Foam 3H: Les Adu – I Am

december 18, 2020 8:00 am - juni 27, 2021 5:00 pm
Foam, Keizersgracht 609
Amsterdam, N-Holland
+ Google Maps

Deze winter presenteert Foam 3h het werk van fotograaf Les Adu (Nederland, 1986). Zijn serie I Am bestaat uit meer dan honderd krachtige portretten die de veerkracht en trots van de zwarte gemeenschap laten zien. Foam toont een selectie van het werk.

Fotograaf Les Adu was diep getroffen door de dood van George Floyd door politiegeweld in de VS en de daaropvolgende verontwaardiging van de Black Lives Matter-beweging wereldwijd in 2020. Geraakt door de gebeurtenissen, wilde Adu zijn acties niet alleen beperken tot uitsluitend het gebruik van virtuele hashtags. Daarom besloot hij zijn eigen emoties in beeld te brengen. In een zwart-wit zelfportret laat Adu zichzelf zien- kwetsbaar, emotioneel, sterk. Hij kijkt recht in de camera en naar de wereld en zegt: ‘Dit ben ik, een zwarte man, #IAM’.

Al snel na het plaatsen van het portret op Instagram kreeg Adu talloze verzoeken van mensen die op dezelfde manier gefotografeerd wilden worden. Binnen drie dagen bracht hij zijn studio op orde en nam hij meer dan honderd portretten van vrienden, familie en kennissen. Op 25 augustus, precies drie maanden na de dood van George Floyd, toen er nog steeds geen actie was ondernomen tegen de verantwoordelijke politieagenten, plaatsten alle door Adu geportretteerden hun beeld om precies twaalf uur ’s middags op Instagram. Door #IAM te gebruiken, verbeeldden de mannen en vrouwen die door Adu waren geportretteerd de veerkracht, vreugde, kracht en trots van de zwarte gemeenschap in een cruciale tijd waarin het nog steeds nodig is om de wereld eraan te herinneren dat zwarte levens ertoe doen -Black Lives Matter.

www.foam.org

Meer weten »

maart 2021

Schatten uit het Depot

maart 12 - oktober 31
Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7
Den Haag, 2513 AB Nederland

Speciaal voor de tentoonstelling Afrikaanse bedienden aan het Haagse Hof (2017), maakte beeldend kunstenaar Tirzo Martha (Willemstad, 1965) in opdracht van het Haags Historisch Museum de installatie Tronie van Sideron. De titel verwijst naar de van Curaçao afkomstige Guan Anthony Sideron (1756-1803). Sideron werd geboren in slavernij en als kind in de jaren 1760 naar Den Haag gebracht, waar hij veertig jaar lang werkte als bediende van stadhouder Willem V en diens echtgenote Wilhelmina van Pruisen. Sideron staat afgebeeld op het schilderij Het Buitenhof tijdens de Haagse kermis, gezien naar de Gevangenpoort van Hendrik Pothoven (1781). Martha had als doel een beeltenis van Sideron te maken, over wiens leven steeds meer bekend werd dankzij nauwgezet onderzoek in onder andere de Koninklijke Verzamelingen. Het resultaat is geen traditioneel geschilderd portret, maar een driedimensionaal stilleven van uiteenlopende voorwerpen die verwijzen naar het leven van Sideron, het Haagse Hof en Curaçao.

Het werk van Tirzo Martha is vol verbeeldingskracht. Naast installaties maakt hij sculpturen en videowerken en voert hij performances op. Zijn werk is sterk maatschappelijk en politiek geladen en komt niet zelden tot stand in samenwerking met anderen. Ook is hij, samen met kunstenaar David Bade, de oprichter van het Instituto Buena Bista (IBB), een vooropleidingsinstituut voor jongeren en een plek voor hedendaagse kunst op Curaçao. Werk van Martha was eerder te bewonderen in verschillende musea binnen en buiten Nederland.

https://www.haagshistorischmuseum.nl

Meer weten »

april 2021

VOICES OF FASHION

april 3 - augustus 15
Centraal Museum, Agnietenstraat 1
Utrecht, 3512 XA Nederland

Van 3 april t/m 15 augustus 2021 organiseert het Centraal Museum Utrecht de grote modetentoonstelling Voices of Fashion. Black Couture, Beauty and Styles. Met deze expositie onderzoekt het Centraal Museum Utrecht als eerste kunstmuseum in Nederland de witte blik waarmee decennialang mode is gepresenteerd, gedragen en verzameld. Op basis van jarenlang onderzoek door zwarte, witte en niet-zwarte personen van kleur moeten we constateren dat de gevolgen van het koloniale verleden tot op de dag van vandaag doorwerken, óók in de modesystemen.

Met de tentoonstelling wil het museum aan de hand van iconische ontwerpen een inclusievere herinnering ondersteunen. Modeconservator Ninke Bloemberg en co-curator en Diversity Rules-oprichter Janice Deul onderzoeken hoe zwarte ontwerpers de modewereld hebben beïnvloed en een groot deel van wat als modieus wordt gezien. Met haar platform Diversity Rules maakt Deul zich sterk voor een inclusief modelandschap, een topic dat ze al jarenlang op de publieke agenda zet.

Janice Deul: ‘Black people zijn de ‘Curators of Cool’, wordt regelmatig gezegd, maar dat wordt lang niet altijd erkend of herkend waar het ertoe doet. Dat heeft alles te maken met macht en historie. Daarom ben ik zo blij met deze expo. Het is een viering van black beauty, talent en cultuur, die hopelijk tot nadenken stemt en modellen en ontwerpers de credits geeft die ze verdienen.’ 

Ninke Bloemberg: ‘Via tentoonstellingen vertellen we verhalen: over mensen, over kunst, over geschiedenis en over mode. Met Voices of Fashion kijken we met een kritische blik naar onze eigen collectie en onderzoeken we de ‘blind spots’. Door de samenwerking te zoeken met diverse partijen voegen we informatielagen toe aan de modegeschiedenis, die niet eerder zijn verteld. De tentoonstellingsvormgeving van Afaina de Jong, die veel waardering oogstte voor de vormgeving van de tentoonstelling Tranen van Eros, is wederom spectaculair.’

Te zien zijn onder meer ontwerpen van Cross Colours, Louis Vuitton/Virgil Abloh, Moncler x Valentino, Ozwald Boateng, Ikire Jones, Yves Saint Laurent, Marga Weimans en XULY.Bët. Daarnaast werken we samen met jong talent als The New Originals, Thebe Magugu en Lesiba Mabitsela. Samenhangend daarmee onderzoeken we ook de imperfecties in de eigen modecollectie.

Artistiek directeur Bart Rutten: ‘Vanuit onze brede collectie, waarin mode een belangrijke plaats inneemt, willen we kennis uitwisselen over actuele onderwerpen. Janice Deul en Ninke Bloemberg, ondersteund door expertmeetings, dragen door hun onderzoek van onze collectie bij aan het belangrijke debat over inclusie en diversiteit. Dit willen we ook in de toekomst laten doorklinken in onze collectie.’

www.centraalmuseum.nl

Meer weten »
+ Exporteer Evenementen