Skip to content Skip to footer

Lara en Isaac nemen dit keer een kijkje bij de expositie ‘Verankerd?!’ in het Maritiem Museum in Rotterdam. Ergens arriveren waar je onbekend bent, je ergens thuis voelen of juist helemaal niet, afscheid nemen; het zijn onderwerpen over migratie waar iedereen zich wel in kan herkennen.

In de tentoonstelling staan tien persoonlijke verhalen centraal van jonge Rotterdamse makers die in co-creatie met het museum worden gepresenteerd. Zo deelt Dunya een bijzonder familieverhaal over haar Marokkaanse vader met behulp van bewaarde cassettebandjes. En Jip werkt mee door de geschiedenis van haar grootouders uit Indonesië door te spitten. Ze vertaalt dat persoonlijke verhaal in een pres-papier object. In ‘Verankerd?!’ komen verhalen van over de hele wereld samen.

In deze video blikken we terug op de inzichten en testimonials van een aantal deelnemers die afgelopen najaar meededen aan de sessie Brown Eyes Blue Eyes onder begeleiding van procesbegeleider Seydâ Buurman Kutsal.

Testimonial: “Het ondergaan van de sessie brown eyes blue eyes is zo essentieel geweest voor het besef dat je uitsluiting zo systematisch tegenkomt in elke situatie die je je maar kan verzinnen.”

Testimonial: “Voorbij gaan andere perspectieven die ergens heel anders in staan zet je aan het denken na zo een sessie. Soms mag je beter luisteren en beter kijken naar de mensen om je heen. En, soms heb je dat helemaal niet door. Dat andere reacties en andere gedachten over zaken net zo waardevol zijn als die van mijzelf.”

Wat heeft de armband van artiest Mel B. van de Spice Girls te maken met mummieportretten uit het Oude Egypte? Mummieportretten zijn op hout geschilderde portretten die op het gezichtsgedeelte van gemummificeerde personen werden vastgezet tijdens de Romeinse periode in Egypte. De schilderingen staan ook wel bekend als ‘Fajoemportretten’, naar de regio waar de meeste exemplaren zijn opgegraven. En een specifieke armband van Mel B lijkt ook wel heel erg geïnspireerd te zijn op deze periode.

In deze museumvlog ontdekken Isaac en Lara deze geschiedenis en nog veel meer tijdens een bezoek aan de tentoonstelling Oog in oog. De mensen achter mummieportretten in het Allard Pierson in Amsterdam. Ben je klaar om samen met hen een reis door de tijd te maken?

Weet jij hoeveel liter koeienbloed er jaarlijks als slachtafval wordt vernietigd? Ontdek het in deze museumvlog, waarin Lara en Isaac je meenemen naar Enschede. Daar aangekomen bezochten ze in het Rijksmuseum Twenthe de inspirerende tentoonstelling ‘Terra Libera: Van wie is het (platte)land?’.

Deze tentoonstelling stelt essentiële vragen over ons mensbeeld en de relatie met de aarde. Op de achtergrond verkent de tentoonstelling tegelijkertijd de belangrijke uitdagingen van deze tijd; de klimaatcrisis, de stikstofcrisis en de bio-industrie.

Anton de Kom geldt als een symbool voor vrijheid. Als onverschrokken pionier in de strijd voor rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, heeft De Kom die auteur, activist en vrijheidsstrijder was een blijvende impact gehad op de Surinaamse en de Nederlandse geschiedenis. 
 
Decennia na zijn dood wordt Anton de Kom in Nederland eindelijk in het licht gezet. Een standbeeld in 2005, een herdruk van zijn belangrijke boek ‘Wij Slaven van Suriname’, en een plek in de Canon van Nederland in 2020 vormen slechts het begin. Om zijn leven, werk en erfenis te eren, opende het Nederlands Openluchtmuseum een tentoonstelling gewijd aan De Kom. Lara en Isaac gingen op ontdekkingstocht in het museum in Arnhem, waar ze oog in oog kwamen te staan met originele teksten en handgeschreven brieven van deze Zwarte Nederlandse verzetsheld.

Wat moeten musea met gestolen kunst? Vlogger Lara Nuberg en videograaf Isaac Owusu bezochten de tentoonstelling ‘Roofkunst – 10 verhalen’ in het Mauritshuis en stapten in een lilaroze wereld vol gestolen kunst en geroofde objecten.
Het werd een emotioneel én leerzaam bezoek, waarbij conservator Sheila Reda hen vertelde over de verhalen achter de objecten en over de totstandkoming van de tentoonstelling.

Waar komen de geroofde objecten vandaan? Waarom werden ze gestolen? Met een VR-bril op je neus bevind je je ineens in een geheime kunstopslag. Plotseling sta je in een tunnel, een kilometer onder de grond, oog in oog met een gestolen Rembrandt. Hoe is dat werk van de kunstenaar daar terecht gekomen?

De tentoonstelling ‘Roofkunst – 10 verhalen’ maakt je deelgenoot van de worsteling die musea hebben met gestolen kunst.

Wat hebben houten stoelen, handgemaakt keukengerei en kayu putih olie met elkaar gemeen? Check het in deze museumvlog waarin vlogger Lara Nuberg en videograaf Isaac Owusu een bezoek brachten aan de tentoonstelling Menyala – De buitengewone geschiedenis van de Molukkers in Drenthe in het DrentsMuseum.

De tentoonstelling gemaakt in co-creatie met zeven jonge Molukkers met roots in Drenthe – laat nét een ander licht schijnen op de Molukse geschiedenis dan hoe we die doorgaans kennen. Na de onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië komen grote groepen Molukkers naar Nederland. Van de bijna 13.000 Molukkers die in 1951 aankomen, belanden er zo’n 3.000 in Drenthe. De meesten jong en vol toekomstdromen. De tentoonstelling vertelt aan de hand van honderd voorwerpen, video’s, foto’s en spoken word over de pijn en het verdriet, maar ook over de ambities en idealen. Het belicht het gevoelige verleden met de rauwe randen, maar juist ook de passie en veerkracht van de Molukse gemeenschap.

Wat weet jij van het slavernijverleden van jouw stad of regio? Bijna overal vind je de sporen terug, als je maar goed genoeg én op de juiste plekken kijkt. Zo ook in Alkmaar, waar vloggers Ahmed en Bruno vandaag de eerste Nederlandse expositie bezoeken die over één specifieke plantage gaat: Plantage Alkmaar, in Suriname.

Ze spreken met conservatoren Mark Ponte en Christi Klinkert over het maken van deze tentoonstelling en spoiler alert dat was niet makkelijk. Er is weinig informatie te vinden in de archieven en als dat er al is, is het vaak geschreven vanuit het perspectief van de koloniale heersers. Hoe ga je dan te werk als conservator? Hoe belicht je de geschiedenis vanuit verschillende perspectieven? Je ziet het in de vlog!

Wist je dat Haribo snoepjes en rietsuiker onderdeel zijn van onze koloniale erfenis? Producten die we nu als doodnormaal zien, vinden hun wortels in ons koloniale verleden.

Het kolonialisme heeft onze fysieke, mentale en persoonlijke wereld gevormd en werkt nog steeds door in ons hedendaagse leven. Hoe dat precies zit ontdek je in de tentoonstelling ‘Onze koloniale erfenis’ in het Tropenmuseum. Vloggers Smita en Jip bezoeken in de vlog deze tentoonstelling

In deze vlog die onderdeel is van het kinderconvenant zijn de ervaringen, bevindingen en adviezen vastgelegd van leerlingen die de lessenreeks van Musea Bekennen Kleur hebben gevolgd. Op deze manier worden leerlingen, beleidsmakers uit de museale sector én kijkers van deze vlog beter in ‘De Kunst van het Doorgeven. Deze vlog is een onderdeel van het Audiovisueel Kinderconvenant de Kunst van het Doorgeven. Dit convenant bestaat uit een bijzondere driedelige podcast-serie ,een vlog en een uitgeschreven convenant.

We betalen in Nederland belasting om gemeenschappelijke voorzieningen als scholen, wegen, politie, ziekenhuizen te kunnen betalen. Maar wat als dit systeem gebruikt wordt om een gekoloniseerd gebied uit te buiten om met deze opbrengsten alleen het moederland te verrijken?

Vloggers Jennifer en Bruno duiken dieper in het koloniaal belasting verleden van Nederland in het Belasting & Douane Museum in Rotterdam! Want waar veel mensen maar weinig over weten is de onderdrukking, uitbuiting en slavernij die hiermee gepaard gingen. Tijd om hier verandering in te brengen!

Een dagje Curaçao, maar dan in Den Haag! Klinkt goed toch?! Het Nationaal Archief dompelt je in de tentoonstelling Kòrsou – Curaçao helemaal onder in de geschiedenis van dit prachtige eiland. Maar, de meeste geschiedenisbronnen laten vooral het perspectief zien van de koloniale machthebbers van vroeger en niet die van de bewoners, wat doe je dan om het verhaal compleet te maken?

Smita en Jennifer spreken met gastconservator Dyonna Benett over deze uitdaging. Over hoe ze dit hebben opgelost en hoe ze de verhalen laten vertellen door de Curaçaoënaars zelf. Over de bewoners waar niet over werd geschreven. Hoe plaats je archiefmateriaal in het juiste perspectief? Stemmen van toen, mensen van nu! Niet over elkaar, maar met elkaar.

Musea Bekennen Kleur wordt mede mogelijk gemaakt door

Partners

Musea Bekennen Kleur © 2024.

ALL RIGHTS RESERVED.