Skip to content Skip to footer

Fotoverslag reflectiesessie Keti Koti DialoogTafel op 24 juni 2022 in het Nationaal Archief in Den Haag

Foto credit: @LesAdu

Fotoverslag tentoonstelling Kòrsou – Curaçao: Stemmen van toen, mensen van nu in het Nationaal Archief in Den Haag.

Foto credit: Musea Bekennen Kleur

Een dagje Curaçao, maar dan in Den Haag! Klinkt goed toch?! Het Nationaal Archief dompelt je in de tentoonstelling Kòrsou – Curaçao helemaal onder in de geschiedenis van dit prachtige eiland. Maar, de meeste geschiedenisbronnen laten vooral het perspectief zien van de koloniale machthebbers van vroeger en niet die van de bewoners, wat doe je dan om het verhaal compleet te maken?

Smita en Jennifer spreken met gastconservator Dyonna Benett over deze uitdaging. Over hoe ze dit hebben opgelost en hoe ze de verhalen laten vertellen door de Curaçaoënaars zelf. Over de bewoners waar niet over werd geschreven. Hoe plaats je archiefmateriaal in het juiste perspectief? Stemmen van toen, mensen van nu! Niet over elkaar, maar met elkaar.

Tekst: Guinevere Ras – Musea Bekennen Kleur, fotografie: Musea Bekennen Kleur Met trots wappert Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, met een gelamineerd document in de workshopruimte. Vannacht zat hij nog in het vliegtuig van Paramaribo naar…

Hoe vertel je het verhaal van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd waarin verschillende groepen verschillende belangen hadden en nog steeds hebben? Voor die vraag stond het Rijksmuseum met hun laatste expositie ‘Revolusi!’. Jennifer bezoekt de expo over deze strijd. Persoonlijke verhalen vormen de rode draad door de tentoonstellingen. Jennifer spreekt o.a. met Iris van Santen, projectleider van de tentoonstelling. Haar opa Hans is een van de mensen die zijn verhaal vertelt aan de hand van brieven die hij schreef tijdens zijn tijd in Indonesië als oorlogsvrijwilliger.

Ook spreekt Jennifer de conservator Harm Stevens over hoe de expositie tot stand is gekomen en welke keuzes er gemaakt zijn. Van tevoren is er wat controverse geweest, onder anderen over het gebruik van bepaalde termen in de expositie, hoe kijkt hij daar achteraf op terug en hoe hebben zij dat opgelost? Jennifer spreekt daarna met Lara Nuberg, historicus en schrijfster van het boek ‘In haar voetsporen’ over de discussies rondom de expo.

Tekst: Guinevere Ras  fotografie: Musea Bekennen Kleur In één van de oudste musea van Nederland waar kunst en geschiedenis samen komen, kwamen deelnemers voor de derde sessie bijeen in het Stedelijk Museum Alkmaar om de cultuuranalyse onder de loep te nemen. Domenica Ghidei Biidu begeleidde hen…

Tekst: Musea Bekennen Kleur, fotografie: Musea Bekennen Kleur “Om jezelf een spiegel voor te houden is het goed om je als organisatie allereerst deze vraag te stellen; waarom doe je het? Doen we het omdat het ethisch klopt? Doen we het omdat we geen problemen…

Tekst: Guinevere Ras – Musea Bekennen Kleur, fotografie: Isaac Owusu   “Luisteren, doorgaans doen we dat veel te weinig. Een veilige ruimte creëren om persoonlijke verhalen uit te wisselen begint steevast met ruimte bieden,” benadrukt Mercedes Zandwijken tijdens haar introductie. Zandwijken -medeoprichter van de Keti…

Fotoverslag tentoonstelling Revolusi! Indonesië onafhankelijk – Rijksmuseum
Foto credit: Musea Bekennen Kleur

Icons, meer dan 100 portretten van de National Portrait Gallery van Londen waren te zien in het Fries Museum in Leeuwarden! In de tentoonstelling werd ook een nieuw werk gepresenteerd van kunstenaar Natasja Kensmil, gemaakt in opdracht van het Fries Museum.

Natasja Kensmil schilderde een zesluik waarin ze reflecteert op hoe een historische machtsverhouding doorwerkt in het heden.

Vlogger Jip spreekt in deze vlog met Femke Haijtema, directeur tentoonstellingen en publiekszaken. Over hoe Natasja Kensmil te werk ging, maar ook hoe uiteindelijk de vrouw van één van de graven op een groepsportret, Albertine Agnes, een hoofdrol krijgt in Kensmil’s werk!

Op 20 september 2021 zag Stichting Musea Bekennen Kleur het levenslicht. De oprichting van een stichting was voor het netwerk van Musea Bekennen Kleur een logische volgende stap naar verduurzaming. De vraag naar meer kennis en uitwisseling in de sector over inclusie en diversiteit vraagstukken…

De meest kleurrijke vogel prints, een opgezette flamingo en het vogelboek der boeken ‘Birds of America’ van onderzoeker en kunstenaar John James Audubon. De kleuren knallen door je pupillen in de tentoonstelling Vogelpracht in het Teylers Museum in Haarlem! Maar dat waanzinnige boek, heeft Audubon dat nu helemaal alleen gemaakt? Enkel zijn naam staat immers op de kaft…

Het verleden van Audubon blijkt alles behalve smetteloos. Niet alleen maakte hij zijn boek niet in zijn eentje, hij gebruikte de arbeid van tot slaaf gemaakten. Hoe geeft het Teylers Museum dit deel van het verhaal een plaats in de expositie? Smita en Jennifer spreken met conservator Trienke van der Spek! Extra goed nieuws: de tentoonstelling is verlengd tot en met 29 mei!