Skip to content Skip to footer

Lara en Isaac nemen dit keer een kijkje bij de expositie ‘Verankerd?!’ in het Maritiem Museum in Rotterdam. Ergens arriveren waar je onbekend bent, je ergens thuis voelen of juist helemaal niet, afscheid nemen; het zijn onderwerpen over migratie waar iedereen zich wel in kan herkennen.

In de tentoonstelling staan tien persoonlijke verhalen centraal van jonge Rotterdamse makers die in co-creatie met het museum worden gepresenteerd. Zo deelt Dunya een bijzonder familieverhaal over haar Marokkaanse vader met behulp van bewaarde cassettebandjes. En Jip werkt mee door de geschiedenis van haar grootouders uit Indonesië door te spitten. Ze vertaalt dat persoonlijke verhaal in een pres-papier object. In ‘Verankerd?!’ komen verhalen van over de hele wereld samen.

In deze video blikken we terug op de inzichten en testimonials van een aantal deelnemers die afgelopen najaar meededen aan de sessie Brown Eyes Blue Eyes onder begeleiding van procesbegeleider Seydâ Buurman Kutsal.

Testimonial: “Het ondergaan van de sessie brown eyes blue eyes is zo essentieel geweest voor het besef dat je uitsluiting zo systematisch tegenkomt in elke situatie die je je maar kan verzinnen.”

Testimonial: “Voorbij gaan andere perspectieven die ergens heel anders in staan zet je aan het denken na zo een sessie. Soms mag je beter luisteren en beter kijken naar de mensen om je heen. En, soms heb je dat helemaal niet door. Dat andere reacties en andere gedachten over zaken net zo waardevol zijn als die van mijzelf.”

Wat heeft de armband van artiest Mel B. van de Spice Girls te maken met mummieportretten uit het Oude Egypte? Mummieportretten zijn op hout geschilderde portretten die op het gezichtsgedeelte van gemummificeerde personen werden vastgezet tijdens de Romeinse periode in Egypte. De schilderingen staan ook wel bekend als ‘Fajoemportretten’, naar de regio waar de meeste exemplaren zijn opgegraven. En een specifieke armband van Mel B lijkt ook wel heel erg geïnspireerd te zijn op deze periode.

In deze museumvlog ontdekken Isaac en Lara deze geschiedenis en nog veel meer tijdens een bezoek aan de tentoonstelling Oog in oog. De mensen achter mummieportretten in het Allard Pierson in Amsterdam. Ben je klaar om samen met hen een reis door de tijd te maken?

Weet jij hoeveel liter koeienbloed er jaarlijks als slachtafval wordt vernietigd? Ontdek het in deze museumvlog, waarin Lara en Isaac je meenemen naar Enschede. Daar aangekomen bezochten ze in het Rijksmuseum Twenthe de inspirerende tentoonstelling ‘Terra Libera: Van wie is het (platte)land?’.

Deze tentoonstelling stelt essentiële vragen over ons mensbeeld en de relatie met de aarde. Op de achtergrond verkent de tentoonstelling tegelijkertijd de belangrijke uitdagingen van deze tijd; de klimaatcrisis, de stikstofcrisis en de bio-industrie.

Anton de Kom geldt als een symbool voor vrijheid. Als onverschrokken pionier in de strijd voor rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, heeft De Kom die auteur, activist en vrijheidsstrijder was een blijvende impact gehad op de Surinaamse en de Nederlandse geschiedenis. 
 
Decennia na zijn dood wordt Anton de Kom in Nederland eindelijk in het licht gezet. Een standbeeld in 2005, een herdruk van zijn belangrijke boek ‘Wij Slaven van Suriname’, en een plek in de Canon van Nederland in 2020 vormen slechts het begin. Om zijn leven, werk en erfenis te eren, opende het Nederlands Openluchtmuseum een tentoonstelling gewijd aan De Kom. Lara en Isaac gingen op ontdekkingstocht in het museum in Arnhem, waar ze oog in oog kwamen te staan met originele teksten en handgeschreven brieven van deze Zwarte Nederlandse verzetsheld.

Tekst: Ashley Swagers, fotografie: Isaac Owusu                                                De deelnemers zijn samengekomen in het Maritiem Museum in Rotterdam voor de zesde een na laatste sessie.…

Tekst: Ashley Swagers, fotografie: Sylvana Terlage                                                Macht De deelnemers zijn voor de vijfde sessie samengekomen in het Drents Museum in Assen. Sommigen…

Tekst: Ashley Swagers, fotografie: Sylvana Terlage                                                De deelnemende musea en cultuurinstellingen hebben zich voor deze vierde sessie verzameld in Kunsthal KAde in…

Tekst: Ashley Swagers, fotografie: Sylvana Terlage                                                                              …

Wat moeten musea met gestolen kunst? Vlogger Lara Nuberg en videograaf Isaac Owusu bezochten de tentoonstelling ‘Roofkunst – 10 verhalen’ in het Mauritshuis en stapten in een lilaroze wereld vol gestolen kunst en geroofde objecten.
Het werd een emotioneel én leerzaam bezoek, waarbij conservator Sheila Reda hen vertelde over de verhalen achter de objecten en over de totstandkoming van de tentoonstelling.

Waar komen de geroofde objecten vandaan? Waarom werden ze gestolen? Met een VR-bril op je neus bevind je je ineens in een geheime kunstopslag. Plotseling sta je in een tunnel, een kilometer onder de grond, oog in oog met een gestolen Rembrandt. Hoe is dat werk van de kunstenaar daar terecht gekomen?

De tentoonstelling ‘Roofkunst – 10 verhalen’ maakt je deelgenoot van de worsteling die musea hebben met gestolen kunst.

Tekst: Ashley Swagers, fotografie: Sylvana Terlage                                                Voor de tweede reflectiesessie van 2023 komen de deelnemers van de Musea Bekennen Kleur sessies dit…

Tekst: Ashley Swagers, fotografie: Isaac Owusu                                                                              …

Musea Bekennen Kleur wordt mede mogelijk gemaakt door

Partners

Musea Bekennen Kleur © 2024.

ALL RIGHTS RESERVED.