Skip to content Skip to footer

Audre Lorde is een revolutionaire zwarte feministe. Lorde’s poëzie werd in de jaren zestig zeer regelmatig gepubliceerd – in Langston Hughes ‘1962 New Negro Poets, VS; in verschillende buitenlandse bloemlezingen; en in zwarte literaire tijdschriften. Gedurende deze tijd was ze politiek actief in burgerrechten, anti-oorlogs- en feministische bewegingen. Haar eerste dichtbundel, The First Cities (1968), werd uitgegeven door de Poet’s Press en onder redactie van Diane di Prima, een voormalig klasgenoot en vriendin van Hunter College High School.

Dit was Marley’s laatste single voor zijn dood op 11 mei 1981. Het vat zijn leven samen en waar hij voor stond in zijn liedjes: vrijheid en verlossing. Marley was een zeer spirituele zanger die hoop gaf aan de onderdrukten in zijn geboorteland Jamaica, en wiens boodschap zich verspreidde naar de Verenigde Staten en de rest van de wereld toen hij een ster werd.

Dit lied is ontleend aan het werk van de burgerrechtenactivist Marcus Garvey, die in een toespraak uit 1937 zei: “We gaan onszelf bevrijden van mentale slavernij, want terwijl anderen het lichaam kunnen bevrijden, kan niemand anders dan wijzelf de geest bevrijden.

In één van haar meest populaire en iconische liedjes beschrijft Simone openlijk haar wens dat ze wil weten hoe het is om in een wereld zonder racisme en segregatie te leven.
Muziek speelde een belangrijke rol tijdens de hoogtijdagen van het burgerrechtenactivisme in de VS in de jaren ’60. En met haar politiek geladen nummers werd Simone gezien als dé stem van de burgerrechtenbeweging.

Reflectiesessie: Keti Koti Tafel in de Nicolaïkerk, Utrecht.